En laddbox är den enhet som ser till att elbilens batteri kan hämta ström från elanläggningen. Den laddar i egentlig mening inte batteriet, utan är mer av en mellanhand som säkerställer att allt går säkert till och så att laddningen går så snabbt som anläggningen klarar av. Exempelvis har den inbyggt DC-skydd som stoppar ström från att läcka fel väg, och ofta även inbyggd jordfelsbrytare.
Laddstationen kan oftast kompletteras med en extern lastbalansering. När det kommer till laddboxar för privatpersoner kommer lastbalanseraren ofta som tillval, och den används då för att säkerställa att elbilen inte laddar mer än vad anläggningen tillåter. På natten finns det exempelvis mer effekt tillgänglig eftersom husets storförbrukare sällan används då. Detta kallas för dynamisk lastbalansering.
Men i lite större anläggningar är det vanligare med laddpunkter där man har statisk lastbalansering inbyggt. Då sätts ett värde som man utgår ifrån - istället för att mäta mot fastighetsnätet.
Det är således lite olika funktionalitet hos laddboxar beroende på om de är utvecklade för semi-publik laddning (företag, bostadsrättsföreningar och liknande) med flertalet elbilar, eller en villaägare med 1-2 elbilar.
AC-laddare är den typ av laddbox som de flesta tänker på när de går i tankarna att kunna ladda sin elbil. En AC-laddare är det du hittar hos husägare, bostadsrättsföreningar och privata företag. De kan ha upp till 22 kW i effekt, men i praktiken är det väldigt få bilar idag som faktiskt kan ta emot mer än 11 kW AC-laddning i sin ombordladdare. Det gör inget om man köper en laddbox där man i dagsläget inte kan nyttja hela effekten, eftersom elbilen själv ser till att den inte får för hög effekt samt att installationen säkerställer att du laddar med rätt maximal effekt.
DC-laddare är så kallade snabbladdare. De laddar upp elbilens batteri mycket snabbare än en vanlig AC-laddare eftersom de använder likström som skippar ombordladdaren och går rakt in i batteriet. För att detta ska fungera måste du ha en ren elbil - det går inte att koppla in dessa i plugin-hybrider då det krävs ett särskilt uttag i bilen. DC-laddare innebär en väsentligt högre investeringskostnad. Det är vanligen den typ av laddare man installerar på publika parkeringsplatser och elmackar där elbilsägare betalar för att ladda upp bilen fort.
Installation av laddbox hos villaägare sker vanligen i två steg. Först tar man reda på förutsättningarna. Det är exempelvis ofta så att kunden fotograferar elanläggningen, huvudsäkringen och platsen som den vill placera laddboxen på och mejlar dessa bilder till installatören som sedan avgör om det är tillräckligt för att planera installationen.
Här passar man, när det lämpar sig, även på att fråga kunden om den vill ha skattereduktion (Grön Teknik). Det kan du läsa mer om i vår stora bidragsguide för laddboxar.
I steg två kommer elektrikern ut och genomför installationen.
-Elektrikern vill se att kunden har plats i sin central. Finns det inte lediga säkringar måste centralen byggas ut med en till tre säkringar, beroende på om kunden vill ha en 1-fas eller 3-fas matning till laddboxen, säger Peter Frelenius, innesälj elinstallation hos Onninen, och fortsätter:
-Kunden har sällan koll på vilken huvudsäkring de har i sitt hus. Det kan räcka att kunden fotograferar, vilket är ett smidigt sätt att komma igång. Men ibland måste elektrikern åka ut på plats för att titta själv.
Läs mer om Laddboxar för privat bruk och villaägare.
När installatören vet förutsättningarna på plats är det dags att kika på utbudet av elbilsladdare. Hos villaägare säljer både laddbox med uttag och laddbox med sladd bra. Vilken man väljer är en smaksak hos kunden, och installationen är densamma för bägge.
Däremot kan det vara bra att känna till att det finns laddboxar med dubbla uttag för elbil, och även sådana med vanliga schuko-uttag så att användaren kan koppla in motorvärmare, verktygsladdare och annat.
En annan viktig faktor när det kommer till laddboxar för privatpersoner är att man vanligen vill köpa till lastbalansering. Många hushåll har numera flertalet storförbrukare hemma, såsom spabad, bastu, värmepump och liknande. En trådlös eller trådad lastbalansering är ett enkelt sätt att fördela lasten över dygnet och därmed skydda huvudsäkringen från att lösa ut.
Innan man bestämmer sig för vilken laddbox man ska köpa är det viktigt att undersöka förutsättningarna där boxen ska installeras.
-Vad har huset för huvudsäkring? Ska jag ladda en hybridbil 1-fas 3,7kw eller vill jag ladda en elbil på 11kW 3-fas 16A. Kommer jag att byta min laddhybrid till en elbil i framtiden? Så kolla förutsättningar och jobba utifrån det. Man bör även fråga kunden vad den har för behov. Måste man kunna ladda servicebilen hemma ganska snabbt på dagen? Vill man exempelvis då kunna ladda 2 mil i timmen? Det finns tabeller man kan använda för att snabbt räkna ut hur många mil per timme som laddboxen ger utifrån den effekt som finns tillgänglig, säger Mattias Lawin, försäljningschef hos Onninen.
Ska du utföra en installation hos en bostadsrättsförening eller ett företag behöver du se till att de först är på det klara med hur många laddare det handlar om. Vilka i föreningen vill ha laddbox? Vilka på företaget har en elbil? Vill man även installera laddstolpe till gäster? Bör man ta höjd för att det kan bli betydligt fler elbilar inom några år? Det här är frågor som kunden måste ställa sig.
-Tipsa dem gärna om att det finns laddstolpar och laddboxar med dubbla uttag. På så vis kan de i princip halvera mängden material och det blir mindre åverkan på deras parkeringsplats. Du kan även råda dem om bidraget “Ladda Bilen”, som de kan nyttja för att få ner kostnaden för installationen, säger Mattias Lawin, försäljningschef hos Onninen.
Här kan du läsa mer inom dessa områden:
Laddboxar och laddstolpar till bostadsrättsföreningar (brf)
Laddbox till företag och arbetsplatser
Är det en öppen parkering faller valet av laddbox vanligen på en laddstolpe. En del företag har parkering längs företagsväggen och då kan man sätta upp dem på väggen istället.
Har kunden redan befintliga stolpar med motorvärmare på plats kan man många gånger använda dessa för att ytterligare effektivisera installationen, förutsatt att säkringarna räcker. Kunden måste förstås räkna med att det blir mer ström per dag än vad en motorvärmare drar, å andra sidan debiteras vanligen elbilsägaren för laddningen via det backendsystem som är inbyggt i laddboxen.
Om det inte finns motorvärmarstolpar får du gräva, sätta upp fundament, dra kabel i backen och sätta upp stolpar. Det blir en större och dyrare installation eftersom det både måste grävas och återställas.
Tiden det tar att utföra installationen varierar stort beroende på hur många laddboxar som ska installeras och hur komplex installationen blir. Men resultatet blir toppen!
Utöver laddbox och eventuell lastbalansering behövs förstås även väggfäste, kabel, klammer och kanske också kabelrör. Förr behövdes även en jordfelsbrytare, och så kan det fortfarande vara, men oftast finns det en sådan inbyggd i laddboxen. Saknas inbyggd jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare får du installera en sådan i centralen.
-Ska du sätta upp jordfelsbrytare plus automatsäkringar för 3-fas laddbox tar de upp sju modulplatser i en central. Så har du dåligt med plats i centralen kan du köpa en personskyddsbrytare som är en kombination av jordfelsbrytare och automatsäkring i ett som endast tar tre modulplatser, tipsar Peter Frelenius, säljare inom elinstallation hos Onninen.
Kontakta oss - vi hjälper dig gärna med dina projekt.
Det du behöver för installationen är laddbox, stolpar (om man inte valt väggfäste istället), fundament till stolparna, säkringar, kabel, klammer och kabelskyddsrör.
Här hittar du alla våra produkter inom elbilsladdning.
Med materialet på plats är det dags att påbörja installationen. En installation av en laddbox tar ungefär 3-4 timmar om det är goda förutsättningar på plats. Ibland upp emot 8 timmar om det behöver dras fram kabel.
-Finns det ett mätarskåp utomhus är det ganska smidigt att sätta dit tre säkringar och gå fram med kabeln. Då tar hela installationen cirka tre timmar. Men ska du även borra i väggar, klamma kabel och annat blir man ibland på plats hela dagen, säger Peter Frelenius, säljare för elinstallation hos Onninen.
Måste det även grävas så drar det förstås upp tiden och komplexiteten ytterligare. De som väljer laddstolpe ute på en öppen parkering kan exempelvis behöva ta ut grävmaskin. Men i en majoritet av fallen finns det redan kabelrör att nyttja.
-När väl kabeln är framme tar det inte så lång tid att koppla in själva boxen. Det är allt jobb innan - att ta hål i väggar, koppla i centralen, eventuellt bygga ut den och så vidare - som tar tid, fortsätter Peter Frelenius.
Checklista installatör
- Tipsa kunden om de bidrag som finns för laddbox och vad som gäller för dessa. Är det en privatkund behöver du veta redan innan om de är godkända för Grön Teknik. Är det istället ett företag eller en bostadsrättsförening söker de bidraget i efterhand.
- Undersök förutsättningarna där boxen ska installeras:
- Vilken huvudsäkring har kunden? Räcker den för önskad effekt eller måste den uppgraderas? Vill de ladda med 22 kW behöver de vanligen byta huvudsäkring och det medför också en högre månadskostnad från elnätsbolaget.
- Finns det ledig plats i centralen?
- Vilka laddboxar överväger kunden?
- Var vill kunden placera laddboxen/laddstolpen? Hur ser förutsättningarna ut där?
- Behövs en separat lastbalanserare?
- Behövs jordfelsbrytare eller finns det redan en befintlig i elcentralen? Behöver det kompletteras med dvärgbrytare (automatsäkring)? Är det i så fall mer lämpligt att välja personskyddsbrytare?
Checklista kund
- Vilken är elbilens kapacitet?
- Hur snabbt vill du kunna ladda din elbil?
- Var ska laddboxen/laddboxarna placeras? Ju närmare bilen/bilarna desto bättre, men ta också kabeln i beräkning så att den ej är i vägen under tiden elbilen laddas.
- Passar det bäst med vägghängd laddbox eller ska det istället vara en laddstolpe?
- Ska laddboxen ha vägguttag eller kabel (ej vägguttag)?
- Hur många elbilar ska parkera på platsen? Är det mer fördelaktigt att skaffa laddboxar med dubbla uttag?
- Köp till lastbalansering så att du säkerställer att du alltid kan ladda med tillgänglig effekt utan att lösa ut säkringar.